Iedereen krijgt betaald behalve de beeldend kunstenaar
Grote bezuinigingen op kunst hebben er voor gezorgd dat vele beeldend kunstenaars in Nederland niet langer een eigen inkomen kunnen verdienen. Daardoor dreigt Nederland zijn avant-garde positie te verliezen, meent Birgit Donker
Birgit Donker is directeur van het Mondriaan Fonds, het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed in Nederland
Zorgwekkend, noemde SER-voorzitter Mariëtte Hamer op 23 januari 2017 de uitkomsten van de ‘Verkenning arbeidsmarkt cultuursector’, uitgevoerd samen met de Raad voor Cultuur
Van de totale beroepsgroep van 18.000 geregistreerde beeldend kunstenaars hebben er ruim 12.000 hun atelier/werkzaamheden moeten stoppen. Er zijn nu naar schatting circa 4000 actieve beeldend kunstenaars waarvan o.a. een grote groep vrouwelijke zowel als ook een kleine groep mannelijke beelden kunstenaars die door hun partner/2 verdiener op de been gehouden worden.
Mariëtte Hamer van de SER
Zie hieronder de http// voor het gehele script uit NRC /2016/01/23
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/01/23/iedereen-krijgt-betaald-behalve-de-kunstenaar-1579679-a913420
Commentaar wat hier volgt is door Michiel Czn. Dhont / beeldend kunstenaar, auteur en bassist in jazz&geïmproviseerde muziek
In mijn essay uit toegezonden aan jou via mijn Nieuwsbrief zomer 2016 over de dramatische situatie voor speciaal beeldend kunstenaars maar ook voor beoefenaars van andere kunsten in Nederland, gaf ik uit eigen bronnen al aan wat nu officieel door politieke instanties bevestigd wordt. O.a. Mariëtte Hamer zegt dit nu n.a.v. het SER rapport in samenwerking met de Raad voor de Cultuur
Interessant detail: In Den Haag werd gedemonstreerd en gal gespuugd op Twitter, door bepaalde groeperingen, toen de politiek in 2016 de twee portretten van Rembrandt voor het Rijksmuseum te Amsterdam voor 80 miljoen aankocht, terwijl beeldend kunstenaars door dezelfde politiek de nek werden omgedraaid, waar nauwelijks iemand voor opkwam of demonstreerde op het Malieveld? De gal van vele Nederlanders op Twitter over deze aankoop door het Rijk loog er niet om! Het blijft nog steeds angstwekkend stil terwijl vrijwel geen Nederlander heeft er erg in het fenomeen dat er nooit eerder een beroepsgroep verdween met zulke dramatische cijfers. We gaan over tot de orde van de dag.
De reden is: Omdat vrijwel alle Nederlandse (ook buitenlandse) beeldend kunstenaars zelf diep respect voor het werk van Rembrandt hebben en dit Nederlandse erfgoed een plaats gunnen om door iedereen in Nederland en door buitenlandse bezoekers gezien en beleefd te worden. Dat getuigd van een mentaliteit die gepaard gaat met groot inzicht in en solidariteit met andere beeldend kunstenaars uit alle tijden (Erfgoed).
Het negatieve effect van het politieke beleid op alle Kunsten in Nederland van het eerste Kabinet Rutte -VVD 2009 – 2013, met name via Halbe Zijlstra/OCW en Geert Wilders als gedoog-partner, was groot. Denk aan Wilders zijn uitspraak: ‘Kunst is een Linkse Hobby’.
Een buitengewoon demagogisch, dom en haatdragend gebeuren door Geert Wilders, nota bene naar zijn eigen Nederlandse beroepsbevolking.
Dit geldt eveneens voor het 2de Kabinet Rutte.
Dit zette de Kunst in het algemeen en vooral ook de beeldend kunstenaar in een kwaad daglicht naar vele Nederlanders.
In de grote cultuurlanden om ons kleine landje heen zou niemand dit soort uitlatingen in z’n hoofd halen, laat staan uitspreken. Zo’n uitspraak wordt daar gezien als cultuur barbarisme wat uit de mond van zo’n politicus gezien wordt als een blamage, als een gebrek aan inzicht en kennis van de eigen cultuur! Geen politicus die zich daar aan waagt. Hij zal direct een deel van zijn electoraat kunnen verliezen. In Nederland is dit andersom het geval.
- Te vergeefs in Nederland zijn ook de 60 jaar aan pogingen tot kunsteducatie op basisscholen en de Pabo’ s geweest. Mede ondanks vele pogingen van ondergetekende, gedurende 50 jaar lezingen en lessen met o.a. ’t Tijdloze Uur voor de basisschool.
Het is werkelijk verdrietig na zoveel inspanningen te moeten constateren dat dit is mislukt. Dit werd al die jaren algemeen door een handje gespecialiseerde beleidmakers en beeldend kunstenaars als de enige kans gezien om na de W.O.-2 een ander Cultuur klimaat in Nederland te creëren. Het gemiddelde cultuur inzicht van de Nederlander reikt helaas nauwelijks verder dan zakelijk en consumptief pragmatisch en zelfs cynisme naar Cultuur.
Extra zorgwekkend is dat de cijfers waar de SER zich op baseert stammen uit een aantal jaren eerder onderzoek van 2008 tot en met 2013 - de eerste jaren van de drastische bezuiniging van het Rijk op kunst, toen er nog wat reserves konden worden ingezet, zowel door instellingen en fondsen als door individuen die hun laatste spaargeld hadden aangesproken.
We zijn nu ruim 4 jaar verder, komend uit de crisis. De schade is vooral in de afgelopen 4 jaren veel verder opgelopen en zal nog groter worden als nu niet ingegrepen wordt.
Waar Rutte (speelt n.b. zelf piano) opschept over het economisch herstel en bloei is daar helemaal niets van te bespeuren op de werkvloer van de beeldend kunstenaar. Om even een zijweg in te slaan. Er zijn in Nederland nog maar 49 beroepsacteurs met een vaste aanstelling.
Ook al is mijn eigen situatie als beeldend kunstenaar dramatisch te noemen, zal ik niet stoppen met het naar buiten zichtbaar te maken van deze politieke en volksblamage.
Ik schaam me niet gauw, maar hierbij wel dat ik in een dergelijk land woon met een eeuwenoude Europese cultuur. Misschien alleen oorlogen laten dergelijke dramatische gevolgen zien maar niet in een nog steeds rijk florerend land als Nederland waar iedereen te eten heeft en een dak boven zijn hoofd.
Graag besluit ik met het citaat van Mariëtte Hamer van de Sociaal Economische Raad/SER:
En als het dan echt niet meer gaat en een kunstenaar is gedwongen zijn praktijk te stoppen, hoort de rest van de wereld niet dat die atelierdeur voor de laatste keer sluit.
Nu zou er structureel extra geïnvesteerd moeten worden. Om te beginnen in een redelijk honorarium voor kunstenaars; daarover is in de beeldende kunst iedereen het eens – van Museumvereniging tot FNV Kiem.
Doodse stilte! - Niemand heeft iets in de gaten - of misschien onze kinderen of kleinkinderen als ze om zich heen kijken - M. Czn. Dhont
Als rechtgeaarde democraat voel ik me verplicht als burger van een democratie / lees westerse beschaving, dit op z’n minst aan zoveel mogelijk mensen te laten weten. De bekende acteur van Aschat deed dit subliem voor de radio en bij de Wereld draait door. Ik leef in radiostilte.
……een warme groet en dank voor je aandacht, Michiel
Michiel Czn. Dhont michiel@dhont.nl / www.dhont.nl / www.TijdlozeUur.nl
Erata:
⦁ Alle Nederlanders leunden sinds de 2de W.O. op Rijkssubsidie via de belastingen voor beeldend kunstenaars. Nu is er nauwelijks nog subsidie en zijn er ook geen of nauwelijks collectioneurs of Nederlanders die kunstenaars steunen. In Amerika zijn er geen subsidies maar vele mecenaten!
Juist deze periode van overgang zorgt hierdoor voor een enorme culturele valkuil met zorgwekkende maatschappelijke gevolgen.
Één van de gevolgen is is bv. dat particulieren nauwelijks meer privé kunst-lessen bij kunstenaars kunnen volgen omdat die met een wagentje van POST.nl lopen of melk ophalen bij de boer, waar ze voorheen schilder- en tekenlessen bij volgden.
Bovendien zijn lang niet alle beeldend kunstenaars geschikt om les te geven.
⦁ Wat te denken van jonge studenten die naar een kunstacademie willen gaan. Is die academie er nog omdat studenten zich niet meer aanmelden. Dit gebeurde immers al bij een aantal andere studies waar geen toekomst mogelijkheden in zijn voor een baan.
⦁ N.B.: Elke Dollar die door de Gemeente New York in de Cultuur sector gestopt wordt brengt de stad 3 Dollar op! Wat nou ‘Linkse Hobby’.
⦁ Een land/beschaving die zijn cultuur ontkent en verwaarloost, is gedoemd ten onder te gaan. Op welke manier valt te bezien. Misschien hebben we het geluk dat niet mee te hoeven maken als het de Grote Kracht van het Water eerder komt.
Detail: Op de essay uit 2016 over de kaalslag bij de Kunsten in Nederland kreeg ik 1 reactie die de schande en droefheid bevestigde. Het was een teken dat de Nieuwsbrief was aangekomen bij circa 500 adressanten.
HOME Michiel