. Geen dienstfiets maar een dienstbas |
|
Geen dienstfiets maar een dienstbas door Max de Krijger voor 'De Stentor' van dinsdag 29 december 2009 Michiel Czn. Dhont is Hardenberger, maar een man van de wereld. Beeldend kunstenaar, muzikant, maar eigenlijk veel meer. Het is niet vreemd dat Dhont zich beweegt op het creatieve vlak. Componist, arrangeur en dirigent Rogier van Otterloo was een neef van hem. "Mijn familie speelde iedere dag acht uur op de vleugelpiano. Als 3-jarig jongetje kon ik urenlang eronder liggen. Luisterend naar de muziek", vertelt de kunstenaar, die ook meteen een foto laat zien uit zijn peutertijd. Het ventje kijkt geboeid om zich heen. Die fascinatie van de omgeving is tot nu toe nog niet anders bij hem geweest. Een pianist is hij uiteindelijk niet geworden, een cello werd zijn instrument. In de kamer staat een 350 jaar oud exemplaar, al 47 jaar in bezit van Dhont. Het talent om daarop te spelen werd ontdekt op zomaar een zondagmiddag. "Laat je handen eens zien, werd tegen me gezegd. Wat bleek? Ik had echte cellohanden. De dag erna gingen we naar de muziekwinkel. Een cello werd gepakt en ik streek meteen weg, ik had direct contact. Na lessen speelde ik de hele reutemeteut. Bach en trio's met fluit met neef Rogier, Edwin Rutten en Willem van Otterloo. Ook in militaire dienst ging ik in een band. Daar had ik een dienstbas in plaats van een dienstfiets." Zijn studie economie heeft hij niet afgerond, de opleiding Egyptologie wel. Dat land komt vaak terug in zijn schilderkunst, die half figuratief en half abstract is. Naast beeldende kunst zijn tentoonstellingen, performance, optreden en docentschap in zijn eigen kunstacademie zijn bron van inkomen. Bij North Sea Jazz Festivals heeft hij opgetreden, want jazz is voor hem een heerlijk vrije muziekuiting. Ook heeft Dhont inmiddels dertig jaar een eigen muziekstudio. Het Amsterdamse Bimhuis - de etalage van de Nederlandse jazz en improvisatiemuziek - is door hem opgericht. "Ik kan leven van kunst. Ik ben namelijk een generalist, leg verbindingen tussen alles wat er is. Kunstenaars maken vaak maar één ding. Ik doe meer. Alles vult mij naadloos aan." Dhont exposeerde in Florence, Parijs, Helsinki en Zwolle. In Dubai is een blijvende tentoonstelling van zijn werk ingericht. Het concert heeft plaatsgevonden op 7 maart 2010 in het theater De Voorveghter in Hardenberg. Het trio O.BA.O. bestaat uit Michiel Czn. Dhont, contrabas en zijn muziekpartners Herbert de Jonge, piano/keyboard en Hans Houtman, drums. Als gast trad op de betoverende Finse violiste en zangeres Mirella Pirskanen. |
|
|
Art-Critic by Mr. M Spike, American Art-Historian (NY), on my art work at the Florence International Biennale dec. 2005 | |
|
||
|
. Toelichting op de kunstwerken van Michiel Czn. Dhont De
kunstwerken van Michiel Czn. Dhont bestaan uit grote expressieve
schilderijen en meer ingehouden pastels met aardse kleuren. De
kunstenaar Michiel Czn. Dhont is een schilder in hart en nieren, zodat
we bijna zouden kunnen spreken van een 'schilderdier'. Wie
de kunstenaar persoonlijk kent weet dat hij een instinct heeft voor
schilderen. Dit instinct uit zich niet alleen in een spontane en
directe schilderstijl; het verschaft de kunstenaar ook een trefzekere
motoriek. Door een groot concentratievermogen weet de kunstenaar
simultaan twee gespiegelde mensfiguren op het doek te zetten, waarbij
elk mensfiguur door ‚‚n hand is geschilderd. Dit concentratievermogen
resulteert ook in andere schilderwerken in een krachtig patroon van
beweging, die in de verf tot stille getuigenis wordt. De materie levert
het zichtbare bewijs door zich te hechten op het doek of op het papier. |
||
Als we ons afvragen hoe het komt dat het werk van Michiel
Czn. Dhont zonder twijfel ver boven de middelmaat van
kleurexpressionisten uitsteekt, dan ligt het antwoord mogelijkerwijs in
de constatering dat in de gestolde materie een werkelijkheid manifest
wordt die voor zichzelf spreekt en getuigt. Welke werkelijkheid tot de
toeschouwer spreekt is niet eenduidig te zeggen. |
Het kan ons overkomen dat we getroffen worden en niet weten wat ons raakt. Onze relatie als toeschouwer tot de kunstwerken van Michiel Czn. Dhont heeft iets weg van de wijze waarop we ons verhouden tot onze eigen dromen. Dromen kunnen ons waardevolle informatie verschaffen over ons eigen bestaan, maar we kunnen ze ook vergeten en we kunnen denken dat we niet gedroomd hebben, wanneer de droom niet tot ons bewustzijn is door- gedrongen. De voorstellingen die Michiel Czn. Dhont schildert en tekent leveren beelden op die geïdentificeerd kunnen worden met voorbewuste waarnemingspatronen bij de waarnemer zelf. Het bekijken van de kunstwerken lijkt eerder op een subjectieve zelfervaring dan op een 'objectieve' beoordeling van het schilderij als kunstvoorwerp. Al ziende wordt de toeschouwer zelf onderworpen aan een veranderingsproces, waarin zelfbeelden en beelden van de werkelijkheid ten opzichte van elkaar beginnen te verschuiven. De archaïsche beelden, die we meestal zien, dragen een antropomorf karakter en rollen over ons heen, zoals de donder die volgt op de lichtflits van de bliksem. De moedigen onder ons verwonderen zich over het schouwspel en verkiezen het avontuur boven het zoeken naar een veilig heenkomen. De metafoor van de avonturier kan ons dienen om iets te begrijpen van de ervaring die we opdoen bij het waarnemen van de schilderijen en krijttekeningen van Michiel Czn. Dhont. De ervaren avonturier kent de risico's van de onderneming die onlosmakelijk verbonden is met het ondergaan van topervaringen. Topervaringen, die de menselijke geest onvermoede inzichten oplevert. Door de nodige training en concentratie weet hij echter instinctmatig te handelen om het vege lijf in risico-situaties te redden. Het onderzoeken van een archaïsche presentatie in een schilderkunstige voorstelling van Dhont is een avontuur en niet geheel zonder risico's. Waarschijnlijk heeft de ware kunstkenner dan ook de meeste overlevingskansen, door de training van het herkennen van bepaalde situaties, die alleen voor de kenner betekenis hebben. Het is niet onwaarschijnlijk dat de waarnemer als een verkoold restje achter blijft. | Velen zullen een veilig heenkomen zoeken door de blik af te
wenden, of door kritiek te leveren op het materiegebruik, maar de
doorzetter smaakt ongetwijfeld de vrucht van het verworven inzicht in
de huiskamers van de menselijke ziel. En deze huiskamers bieden ons het
venster op diepe lagen van ons bewustzijn, waarvan de fundamenten in de
prehistorie gelegd zijn. Onze instincten en driften zijn in dat verre
verleden ontkiemd en bepalen tot de dag van vandaag nog ons gedrag.
Intuïtief is de kunstenaar in staat dit verleden te onderzoeken en
te verbeelden. Leven en dood keren dan ook voortdurend terug als herkenbaar teken van een kosmische en cyclische ademtocht. Na het zien van het werk van Michiel Czn. Dhont kunnen we ons niet langer aan de indruk onttrekken dat de menselijke ziel een voorportaal is van de goddelijke ziel. In dit voorportaal wordt een tipje van de sluier opgelicht van het metafysisch panorama, waarvan we alleen kunnen dromen. Woorden schieten tekort voor de beschrijving van dergelijke ervaringen en een rationele constructie is een te beperkt hulpmiddel voor de beschrijving van een stukje metafysische werkelijkheid. Met de middelen die de kunstenaar ter beschikking staat is een metafysische manifestatie meer veelzijdig vast te leggen. De kunstenaar zelf kunnen wij in dit licht bezien als een shamaan, als de bemiddelaar tussen hemel en aarde; tussen god en mens; zonder zelf nadrukkelijk en hinderlijk aanwezig te zijn. De persoonlijke aanwezigheid van een kunstenaar in een kunstwerk door de zichtbare beperkingen in de uitdrukkingsmogelijkheden, is het handelsmerk van de middelmatige kunstenaar. Hiervan is in het werk van Dhont geen sprake en het is verwonderlijk hoe kosmische kwaliteiten spreken in de achtergelaten sporen van het schilderkunstige handelen. In de perfectie van de trefzekere motoriek van deze kunstenaar zien we niet de perfectie van eindeloze correcties of van opsmuk. Oneffenheden en achtergelaten materiesporen spreken mee in de schikking van de elementen, zodat er een ordening ontstaat die transcultureel is. Het mysterie wordt geopenbaard, niet ondanks de materiële eigenschappen van de schilderkunstige middelen, maar juist dankzij deze kenmerken. |
|
Jan Buizer,
Galerie Delfi Form. Kampen, 26 juni 1991
|
GAIA - English | GAIA - Nederlands | |
- GAIA - These drawings
and paintings are part of a series called 'GAIA'
which is the Greek word for Earth. earth, water, fire and air The large
paintings represent in
colours
and image the living forces and energies of these four elements of the
planet
Earth. Some
paintings show forces and movements from a very
early period of the history of the earth, on which we, as human beings,
exist
only since a relatively short time. To
Michiel, the wonder, respect and love for the earth
on which we all live is the essence of the paintings. As
announced on his website Michiel has shown several live
performances in earth-rituals in which the idea is to enhance
consciousness in
human attitude towards Planet Earth. look also for the Gallery;
'performances' in this website
|
De schilderijen
en tekeningen maken deel uit van een serie genaamd 'GAIA' wat het
Griekse woord voor aarde is. Het onderliggende thema omvat de
verbeelding van de vier elementen; aarde, water, vuur en lucht
Deze
schilderijen op groot formaat tonen in kleur en beeld de levende
krachten en energieën van deze vier elementen van de planeet
Aarde. Sommige schilderijen laten krachten en bewegingen zien uit een
zeer vroege periode uit de ontstaansgeschiedenis van de aarde, waarop
wij pas zeer recentelijk als mens bestaan. De verwondering, het respect en de liefde voor de aarde waarop wij allen leven, is voor Michiel Dhont de essentie van deze schilderijen. Zoals bij verschillende exposities creeert hij performances met als thema een aarde ritueel. Daarbij staat dit ritueel in het teken van een bewustwording van de mens in de houding en visie die de mens heeft ten opzichte van de aarde. De visie die hij daarbij tot uitdrukking brengt is dat de mens niet het middelpunt is van het aardse bestaan. De mens leeft in gelijkwaardigheid samen met alle leven op deze planeet Aarde. |
|
|
Deze
beeldende serie gaat over de verschillende energieën van de aarde,
de oerknal waaruit oorspronkelijk de aarde onstond, de oude zonnekracht
of het magma in de aarde, de eruptieve lava, het ontstaan van de
dampkring om de aarde, het water in de aanwezigheid van de zeeën
en oceanen, de aarde diep terug getrokken in haar intense pool koude en
een doek met als thema dat alles wat uit materie of stof bestaat steeds
weer vergaat in stervende materie, die terug keert in de schoot van de
aarde, zoals de herfst. Er is ook een schilderij bij over de aarde,
gezien vanuit een ruimtevaartuig.
Michiel Czn. Dhont |
.
English text referring to 'Aboriginal series' | Nederlandse tekst over de 'Aboriginal series' | |
Special size paintings made by
inspiration in Aboriginal Land / Red
Centre in Australia The
paintings of this series have been created by the direct inspiration I
received
from my travel through the immense space of the Australian desert. This
part in
the centre of --- These paintings have been inspired
by the It made me feel to make a
shamanic journey which took me right back and connected me to this
natural
space of this archaic Most
painting were born out of the intuitive impulses from my inner
expression. The coloured lines in the
paintings are the tracks that I made in the desert as well as on the
canvas. They
correspond to the well known 'Song Lines' from the Dreamtime experience
of the
Aborigines. The circles in some paintings origin from the archaic focus
like
the sun as the primer source from space, where all specimen on earth
originally
come from. Although
they are not
meant to be, the circles also spontaneously represent a Mandala
connected with the basic circle of the Medicine Wheel or the wellknown
Stonehendge. These paintings represent a
deep respect to the style of life of the Aborigines and sorrow about
their extinction
by force of the white man. It is in honour to the late Aborigines as
well as to
the still living Aborigines including the power of Nature. It is a sign
of
being connected with this planet Earth in true respect and love.
|
Speciaal
formaat schilderijen geinspireerd door het land van de Aborigenes in
het Red Center in Centraal Australie. De schilderijen van deze serie met titels
die verwijzen naar
Aboriginal land, zijn ontstaan door inspiratie opgedaan tijdens mijn
verblijf
en reis door de immense ruimte van de woestijngebieden van 'the Red
Center ' ,
het land en leven van de 'Aboriginals'. Dit zijn de oorspronkelijke bewoners van o.a. Centraal
Australië, vrijwel
onveranderlijk levend als Nomaden sinds 80.000 jaar voor Christus. Andere schilderijen van deze
expositie maken
deel uit van een grotere serie genaamd ' GAIA ' wat het Griekse woord
voor '
Aarde ' is. Bij deze GAIA serie is het onderliggende thema; de
verbeelding in
kleur, structuur en karakter van de vier elementen: aarde, water, vuur
en
lucht, als ook het ontstaan van de damp- kring van zuurstof en water,
de basis
van het huidige leven op deze planeet. Deze laatste schilderijen die
ontstaan zijn
vanuit de levende krachten en energieën van dit woestijn land,
zijn door mij
geschilderd op een zodanig groot formaat dat ik me tijdens het actieve
schilderproces geheel in de ruimte van het schilderij opgenomen voel
omdat het
groter is dan de expansie van mijn eigen lichaamsmaat. Ik zie de randen
van het
schilderij vaak niet. Een belevenis als de ervaring van een
Sjamanistische
reis, waarbij ik weer in Aboriginal Land ben en in contact ben met de
energie
van het land en de oorsprong van het leven van de Aboriginals. Hierdoor
ervaar
ik een totaal vrij zijn, wat het intuïtieve moment verruimt en
mijn expressie
intensiveert. Het fascineert me als proces om zulke ervaringen tot
verbeelding
te laten komen in de vorm van schilderijen als deze. Mijn persoonlijke ruimtebeleving
wordt mateloos
en relatief en daardoor van een andere dimensie dan het dagelijkse
waarnemen
met mijn ogen. De grootste schilderijen met
Aboriginal titels
en de beelden met cirkels staan voor de essentie van focus en oervorm,
als bron
waar alles zich steeds weer uit creëert. De cirkel brengt me
tevens terug op de
aarde. De schilderijen met cirkels of composiet cirkels zijn ongewild
op een
natuurlijke wijze grote mandala's geworden. Tevens zijn de schilderijen een uitdrukking van een diep
respect voor de
levensstijl en bewustzijn van de Aboriginals en het verdriet dat ik
gevoeld heb
vanwege de op hen gepleegde genocide door de vroege nieuwe Engelse
immigranten
in Australië. Verwondering en respect voor de aarde waarop wij
allen leven en
het menselijk leven op zich, heeft mij geïnspireerd deze
schilderijen te
schilderen. In het licht van het huidige leefklimaat op aarde in
relatie tot
het milieu staan deze schilderijen niet voor een uiting van kritiek
maar eerder
voor een ervaring van verbondenheid van de mens met de aarde in respect
en liefde. |
|
Michiel Czn. Dhont |
PERFORMANCE