|
||||
|
Hoofd, hart en handen zijn de driehoek... U wordt doorgeschakeld naar de website TijdlozeUur.nl |
||||||||||
die de basis vormt voor educatieve en spirituele groei van het kind. In dit werkboek staan 22 oefeningen ter bevordering van de integratie van zowel de cognitieve, emotionele als de sociale intelligentie beschreven. | ||||||||||
Michiel Czn. Dhont ontwikkelde een unieke methode die werkt vanuit beweging en intuïtie via individuele en gezamenlijke teken- en klei-oefeningen. Deze beeldende oefeningen stimuleren de concentratie en het visualisatie-vermogen. Via het uitwisselen van basale zintuiglijke gevoelservaringen ontstaat communicatie en sociale interactie. Door zowel groeps- als solo-oefeningen wordt het lichaamsgevoel van het kind in balans gebracht. Vergroting van zelfvertrouwen, vermindering van stress, toename van creativiteit en profijt bij cognitieve vakken zijn het resultaat. 't Tijdloze Uur is een bron van inspiratie voor alle begeleiders van kinderen en biedt concrete toepassingen voor remedial teachers en groepsleerkrachten. |
De oefeningen in het boek versterken het individuele- en het groepsgevoel en bevorderen de integratie van de cognitieve-, de emotionele- en de sociale intelligentie. Deze innerlijke integratie stimuleert de interactie tussen kinderen in een leersituatie, ook waar sprake is van kinderen met verschillende etnische achtergronden. In de steeds complexer wordende multiculturele samenleving is het van belang dat kinderen deze drie vormen van intelligentie ontwikkelen. Kinderen worden, met name via de media, net als volwassenen, geconfronteerd met ingrijpende ontwikkelingen en gebeurtenissen op het gebied van milieu en maatschappij en staan ieder voor zichzelf voor de opgave daaraan zin en vorm te geven in de bewuste keuzes in de realisatie van hun leven. De in dit boek beschreven oefeningen en de achterliggende visie sluiten nauw aan bij de ontwikkelingen op wetenschappelijk gebied van de laatste 30 jaar in de pedagogiek, de neurologie, met name het hersenonderzoek, en de cultuurfilosofie. |
|||||||||
Alle
oefeningen bevorderen het concentratievermogen van het kind via het
proces van integratie van de linker- en rechter hersenhelft! |
||||||||||
Informatie: michiel -AT- dhont.nl ( 0523 638 678. De prijs van het boek bedraagt € 30,=. De bijgeleverde introductie- en instructievideo is gratis. Voor bestelling van 't Tijdloze Uur (ISBN nr. 90.74119.66.2): uitgeverij Lambo, Arnhem, ( 026-3515613 |
||||||||||
Het centrale thema van dit werkboek is, dat het kind
op een directe en creatieve wijze beeldend vorm kan geven aan de
intuïtieve expressie van zijn eigen belevingswereld. Tevens bieden
de oefeningen talloze mogelijkheden om de vertrouwensrelatie
tussen groepsleraar en kinderen te versterken. De groepsleerkracht kan
kiezen om met hen mee te doen. De groepsleerkracht kan ook uitsluitend
begeleiden. De werkprocessen in "'t Tijdloze Uur" dragen bij aan een
grotere voldoening in de beroepsuitoefening van de groepsleerkracht als
mediator naar het kind.
De oefeningen in dit boek maken het mogelijk de stress in het
gedrag
van het kind door ontlading te doen verminderen. Hierdoor alleen al zal
de ontwikkeling van het kind als geheel en daarmee impliciet zijn of
haar leervermogen positief beïnvloed worden. Ook studenten, opgeleid
op de Werkplaats Molenpad in Amsterdam en in buitenlandse instituten,
hebben hieraan een bijdrage geleverd. De benadering heeft zowel bij
kinderen als bij volwassenen positieve resultaten opgeleverd.
't Tijdloze Uur, boek met video, is in 2000 in Nederland verschenen. De tekst is in het Engels vertaald. Binnenkort verschijnt het boek ook in het Engelse taalgebied. Verschillende contacten zijn reeds gelegd om tot uitgave te komen in het Frans, Duits, Spaans en Fins. Heb je belangstelling of wil je het boek bestellen kijk dan op http://shop.lecturium.nl/boek/7656/t-tijdloze-uur
|
||||||||||
Terug naar boven |
||||||||||
DE KLEI 'WISSEL'
Voorbeeld
van een inleiding tot een oefening met klei Doel:
Spelsituatie
door middel van uitwisseling (non-verbale communicatie). Lichaamsgevoel
wordt versterkt door diverse manieren van bewegen en aanraken van de
klei. Materiaal
Een
voorbeeld oefening in Transformerend
kleien De
kinderen zitten in groepjes van twee naast of tegenover elkaar. Op
deze manier kunnen ze de kleistukjes, per paar, gemakkelijk onderling
uitwisselen. Vaak
leidt dit in eerste instantie tot een wat drukke werksfeer, die
daarna kan overgaan tot een ontspannen sfeer in je groep. Dit is tevens
een gerichte wijze van expressie die een grotere rust schept voor de
oefening klei-'wissel', die hier op volgt. Wat werkruis schept ook een
activerende sfeer. Daarna sluiten ze hun ogen en gaan ze met hun beide handen intuïtief kneden met de klei. Ze kunnen zich wel uiten via het slaan op de klei en het maken van geluiden met hun stem. Vooral als ze net na de 'wissel' het kleiobject ontvangen hebben. Er wordt echter niet bij gesproken, zodat er ook geen oordelen uitgesproken kunnen worden die verstorend zijn. Jij
geeft als begeleider / mediator de uitwisseling steeds aan door het
woordje 'wissel' uit te
spreken. De 'wissel' is in het begin iets sneller, maar wel zo dat de
tijdsdelen steeds ongelijk zijn (geen gewenning). De tijdsdelen kunnen
opeenvolgend iets langer worden. Misschien tussendoor nog eens
één of twee
keer iets sneller wisselen. In
de meeste gevallen duurt deze oefening niet veel langer dan 15 tot
20 minuten in totaal. Als je voelt dat het concentratieniveau groot is,
kun je de oefening langer laten voortduren. Bepaal zelf of je de
kinderen de tijdsduur van de oefening van tevoren noemt. Vertel
hen
duidelijk: ---
Bij
de oefening de Klei-'wissel' in paren, is het geven (loslaten) en
ontvangen (innemen) een belangrijk onderdeel. Hierbij speelt het 'mijn'
en 'dijn' een grote rol. De
keuze van 'doorgaan op.....' of 'veranderen in.......' geeft
een sterke stimulans tot intuïtieve zelfbepaling en ontwikkelt het
gevoel van zelfverantwoordelijkheid. Instructie Bij
het woordje 'jou' en 'jou' wijs
je steeds naar een ander kind, opdat het voor alle kinderen duidelijk
is dat dit voor ieder kind geldt. Oefening
1 Jij
bepaalt hoeveel keer je de kinderen laat wisselen Oefening
2 Hiermee
is het practische gedeelte van deze oefening voorbij. Wanneer je als
groepsleraar daar de tijd voor wilt maken kun je als vervolg de dialoog
laten plaats vinden. Je kunt echter ook besluiten na de oefening door
te gaan zonder dat de dialoog volgt.
|
||||||||||
Dialoog en Trialoog
Groepsleraren
hebben een sleutelrol bij de begeleiding van leerprocessen. Zij zijn de
vertalers van het culturele erfgoed en kunnen als mediator (term van R.
Feuerstein) het kind begeleiden in het leggen van de relatie tussen de
binnen- en buitenwereld. Het is wel of niet mogelijk dat de
groepsleraar / mediator de tekens en betekenissen aan de hand van de
gemaakte beelden van het kind ziet. In beide gevallen is het echter
belangrijk dat de groepsleraar het kind zelf laat spreken en 'open'
vragen stelt. Daarbij komt een samenspraak (dialoog) op gang tussen het
kind en zijn/haar gemaakte tekening of kleibeeld. MediatorIn
de tekst vind je regelmatig de benaming mediator. In de praktijk van de
relatie groepsleraar en kind als leerling, is er een sterke
overeenkomst tussen de zienswijze in dit boek en de theorieën van
de Israelische pedagoog Reuven Feuerstein.
|