RECENSIES
O.BA.O English text
TRIO O.BA.O | ZONDER TITEL

DVD, JazzZien/Eigen beheer

Ik luister naar een ontroerend stukje saxofoonmuziek, het is maar een paar minuten lang. Het is een muziekje dat ergens in 2004 zomaar spontaan opklonk, om even snel weer te verdwijnen in het Amsterdamse Bimhuis. Elton Dean ging huiswaarts, terug naar Engeland, Luc Houtkamp vervolgde zijn reizend bestaan als improviserend muzikant. Zelfs de club waar deze muziek werd opgenomen, het Bimhuis op de Westerschans is inmiddels verhuisd.

Gelukkig is het korte duet tussen de saxofonisten Elton Dean en Luc Houtkamp vastgelegd op een dvd. We kunnen de geleidelijke samensmelting van hun spel niet alleen keer op keer terugluisteren, maar ook is met eigen ogen te aanschouwen hoe de twee elkaar spelenderwijs vonden op het podium.

Wat ik nog nooit heb gezien, is de aanblik van het Bimhuis door muzikantenogen, dus vanaf het podium. Cameramannen Willem Heshusius en Charles Braam zagen het ook: alsof je in een kuil staat, met hoog boven je een stel lampjes op rij. Misschien is het een schijnsel van hulpverleners die je komen redden uit deze slangenkuil.

Aan de ogen van de muzikanten te zien, is dat onwaarschijnlijk. Het pianotrio O.BA.O piekert er niet over om de bezwering te verbreken. Af en toe opverend vanwege de inspirerende input van gastmusici Dean en Houtkamp doen zij wat zij al 25 jaar doen: vrij improviseren zonder afspraken vooraf, en tóch melodieus en bluesy swingen.

Op deze O.BA.O-met-gasten-dvd vinden we een twintig minuten durende documentaire die in een rustig tempo ontvouwt waar het hier allemaal om draait: de muzikale intimiteit en de hechte verwantschap van pianist Herbert de Jonge, bassist Michiel Dhont en drummer Hans Houtman. O.BA.O is geen wereldberoemd gezelschap met supersterren of podiumleeuwen. Wel spelen zij het meest overtuigend van iedereen O.BA.O-muziek, en weten ze heel goed welke buitenstaanders dat ook kunnen.

Aan saxofonist Luc Houtkamp wordt op 23 maart 2005 in het nieuwe Bimhuis aan de Piet Heinkade in Amsterdam de VPRO/ Boy Edgar Prijs uitgereikt door Femke Halsema.

tekst: Remco Takken - www.kindamuzik.nl

RECENSIES
O.BA.O English text
 
         
Review by Ken Waxman 
http://www.onefinalnote.com/columns/2004/unamerican25/

BAARS & O.BA.O
Recensie van CD O.BA.O meets Ab BAARS
door Frans van Leeuwen in het NRC Handelsblad 1997 - 6 - 23

Rietblazer Ab Baars is, blijkt uit de covers die hij kiest, een liefhebber van beeldende kunst. Op zijn nieuwe solo -CD Verderame (Italiaans voor kopergroen) met een omslag van Emo Verkerk, staan o.a. vier portretten van musici. Dat zeker twee van hen, Han Bennink en Pee Wee Russel, ook als beeldend kunstenaar iets betekenen kan geen toeval zijn.Dat wil niet zeggen dat Baars een moderne Moessorgski is die beelden in geluid vertaalt,tenzij men dat 'vertalen' heel breed opvat. Baars' impressies zijn strikt persoonlijk en vergen van de luisteraar veel concentratie. Plus de bereidheid het een en ander zelf in te vullen, waar vooral Varik in groen en blauw om lijkt te smeken. Als gast bij O.BA.O vertrouwt Baars meer op zijn intuïtie en terecht; want dit al decennia bestaande trio musiceert op een manier die in de jazz bijna is uitgestorven: de vrijwel open situatie. Dat de stukken op deze CD waarschijnlijk gelicht zijn uit urenlange improvisatie valt af te leiden uit de vele fade ins en fade outs. Wie iets heeft met de muziek van bijvoorbeeld Paul Bley en zich niet stoort aan een enkel dipje zal zich er zeker prettig bij voelen. Dat O.BA.O naast pianiast Herbert de Jonge twee beeldende kunstenaars in de gelederen heeft, contrabassist Michiel Czn. Dhont en drummer Hans Houtman, past bij het voorgaande, net als het feit dat een van de stukken, ongetwijfeld achteraf, de titel Abstrack heeft meegekregen. Ab Baars: Verderame (Geestgronden GG 17) Distr. BVHAAST. O.BA.O meets Ab Baars (A-Records ARP 73063) Distr. Music & Words.

Frans van Leeuwen

Improvised Music Amsterdam, 1981
"...The musicians of the O.BA.O group have not only succeeded in combining all musical developments within the improvised music genre over the past twenty years in a very professional manner and in good taste; but also (and that is perhaps even more important) they have been able to expel the frequently damaging system of leadership.... ....
They succeeded in doing so by way of their individual and personal contribution and by respecting each other and their guest musicians (equal input).
The rhythmic and harmonic changes in O.BA.O are an event of combined efforts and not imposed by a leader. This may be the reason why guest musicians - who may have very different musical conceptions - get along so well with the three of O.BA.O
The professionalism of double bass player Dhont, the power of drummer Houtman and the ideas of piano player De Jonge, combined with the above mentioned tolerance and respect for "the other's conceptions", result in the fact that one does not get the feeling, not for one moment, to be listening to a "trio - with - a soloist".
And from my point of view (hearing) that is the greatest compliment possible!

Hans Dulfer

naar boven

INTRO - concerten&producties - cv's muzikanten - recensies